Spillere tager modstridende sider: Den ene skal forsvare fæstningen, og den anden skal bryde ind i slottet så hurtigt som muligt. Spillebrættet repræsenterer selve fæstningen såvel som det omgivende terræn, hvor fjendens styrker er placeret, og hvorfra de går videre til væggene.
Forsvareren har et lille antal soldater, der bemandet væggene, mens den invaderende har en uendelig legion af angribende væsener. En desperat kamp finder sted hver eneste tur. De indtrængende bygger krigsmaskiner, udstyrer deres soldater, træner dem og bruger sorte magiske ritualer for at opnå sejr. I mellemtiden reparerer forsvarere mure, bygger kanoner, træner soldater og gør alt, hvad de kan for at holde slottet så længe som muligt.
Hvis den invaderende formår at bryde ind i slottet inden afslutningen af syv runder, vinder de; ellers vinder forsvareren.
Denne anden udgave af Stronghold funktioner:
- Ti objektive kort til den invaderende og ti skjulte forsvarsplankort til forsvareren; hvert mål opmuntrer den indtrængende til at overveje et bestemt træk, mens hver forsvarsplan viser forsvareren forskellige måder at overraske den indtrængende
- kortere gameplay end den første udgave, hvor angribere placeres på tavlen under opsætningen
- Gameplay begrænset til kun to spillere , udskiftning af teamreglerne i den første udgave
- Strømlinede regler og en forbedret regelbog
- Forbedrede komponenter, såsom et større spilbræt og nye illustrationer